کد مطلب: 12737
  تاریخ انتشار:  1399/06/16 - 10:08


احداث پاسگاه محیط بانی "گرین" گامی مهم در حفظ گونه‌های جانوری

گَرین از رشته‌ کوه ‌های مهم غرب ایران است که بیشتر مساحت آن در شمال استان لرستان و بخشی نیز در استان‌ های همدان و کرمانشاه قرار دارد.

منطقه زیست محیطی "گرین" یکی از مناطق حساس زیست محیطی لرستان است که به علت تنوع و تعدد گونه‌های جانوری به عنوان منطقه شکار و صید ممنوع اعلام شده که احداث پاسگاه محیط بانی می‌تواند نقشی مهمی در حفاظت بهتر از گونه‌های جانوری شاخص این منطقه داشته باشد.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، بیش از هشت سال است که منطقه ۷۰ هزار هکتاری گرین از طرف سازمان حفاظت محیط‌ زیست به ‌عنوان منطقه شکار و صید ممنوع اعلام‌ شده است؛ این منطقه از شمال به شهرستان نهاوند، از شرق به شهرستان بروجرد و از غرب به شهرستان دلفان و از جنوب به شهرستان سلسله محدود است.


گَرین از رشته‌ کوه ‌های مهم غرب ایران است که بیشتر مساحت آن در شمال استان لرستان و بخشی نیز در استان‌ های همدان و کرمانشاه قرار دارد و با داشتن بیش از ۷۰ هزار هکتار مساحت و بیش از ۲۰۰ گونه جانوری و ۵۰۰ گونه گیاهی فاقد پاسگاه محیط ‌بانی برای حفاظت از این گونه های ارزشمند است.
در این منطقه گونه‌ های گیاهی متنوعی مانند بلوط، زالزالک، گلابی وحشی و گیاهان مرتعی شاخصی مانند موسیر رشد دارند و از تنوع های زیستی آن می توان به خرس، کفتار، گرگ و روباه، کل و بز اشاره کرد؛ بنا بر اظهارات گذشتگان این کوه زیستگاه پلنگ هم بوده است.


سهم لرستان از میزان تنوع زیستی کشور ۲۵ درصد است که در این زمینه منطقه شکار و صید ممنوع گرین نیز ۱۵ درصد از این تنوع را به خود اختصاص داده و همین امر ضرورت توجه به این منطقه حساس زیست محیطی را بیشتر می کند.
با توجه به مشاهده تخلفات زیست ‌محیطی و ‌شکار غیرمجاز گونه ‎های جانوری این منطقه توسط شکارچیان به ویژه از استان ‎های همجوار، ضرورت احداث پاسگاه محیط‎ بانی و ارتقای آن به منطقه حفاظت‎ شده بیش ‌از پیش احساس می ‎شود.

بیش از ۲۰۰ گونه جانوری در منطقه گرین وجود دارد

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان سلسله در گفت و گو با خبرنگار ایرنا منطقه گرین را یکی از مناطق حساس زیست محیطی استان لرستان دانست و گفت: این منطقه در سال ۱۳۹۱ با طی مراحل اداری و چاپ آگهی رسمی به عنوان منطقه شکار و صید ممنوع اعلام شده است.
علیرضا رحیمی افزود: در این منطقه حدود ۲۰۰ گونه جانوری و ۵۰۰ گونه گیاهی شناسایی شده و برای مدیریت بهتر آن به احداث چهار پاسگاه محیط‌ بانی نیاز است.


وی با بیان اینکه معمولا بعد از ارتقای مناطق شکار و صید ممنوع به حفاظت شده اقدام به احداث پاسگاه محیط بانی می شود، اظهار کرد: با پیگیری های اداره کل محیط زیست لرستان قبل از ارتقای منطقه گرین به حفاظت شده علاوه بر تصویب چارت پاسگاه با هشت نفر، اقدامات اولیه برای احداث این پاسگاه در منطقه کهمان صورت گرفت.

رحیمی با اشاره به پیشرفت فیزیکی ۵۰ درصدی اولین پاسگاه محیط بانی گرین، عنوان کرد: عملیات احداث این پاسگاه به دلیل وجود معارض و کم کاری پیمانکار در مقاطعی با تعطیلی مواجه شد که با پیگیری و برطرف شدن مشکلات امیدواریم هرچه سریعتر عملیات اجرایی آن آغاز شود.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست سلسله با اشاره فسخ قرارداد با پیمانکار اولیه طرح، ادامه داد: اداره کل حفاظت محیط زیست این طرح را به مزایده برده و به زودی با جذب یک پیمانکار قوی، علیات احداث آن انجام خواهد شد.

وی با اشاره به گرانی مصالح و تجهیزات مورد نیاز، بیان کرد: تاکنون بیش از ۲۵۰ میلیون تومان برای احداث این پاسگاه هزینه شده است که با توجه به گرانی های اخیر، برای تکمیل و بهره بردای  کامل از آن به حدود ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار دیگر نیاز است. 

وجود ۲۵ درصد تنوع زیستی در لرستان

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان نیز در این باره اظهار داشت: استان لرستان با وسعت ۱/۷ درصد مساحت کشور دارای تنوع زیستی بسیار بالایی است به طوریکه ۲۵ درصد تنوع زیستی کشور شامل ۳۶۸ گونه جانوری و یک هزار و ۷۰۰ گونه گیاهی در این استان شناسایی شده است.

حساس زیست محیطی لرستان، خاطرنشان کرد: با توجه به اهمیت حفاظت از گونه های زیست محیطی موجود در این منطقه، احداث یک پاسگاه محیط بانی در این منطقه در دستور کار قرار گرفته و با توجه به مشکلاتی که ایجاد شد عملیات اجرایی آن در مقاطعی متوقف شد که با پیگیری های انجام شده بزودی ساخت  و تکمیل آن ادامه خواهد یافت.

وی افزود: احداث این پاسگاه به منظور حفاظت بهتر و بیشتر از  زیستگاه ها و گونه های موجود در منطقه است و امیدواریم با ساخت این پاسگاه گام مهمی در حفظ ذخایر زیستی و ژنتیکی استان برداریم.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار محیط طبیعی